03/12/2020

Wybory do Wrocławskiej Rady Kultury - latarnik wyborczy

3 grudnia 2020 r. o godzinie 18.30 rusza wieczór wyborczy w związku z wyborami do Wrocławskiej Rady Kultury prowadzonymi w ramach Wrocławskiego Kongresu Kultury. Startuje 52 kandydatów, można objąć 8 mandatów. 

Organizatorzy postawili każdemu kandydatowi 17 takich samych pytań. Odpowiedzi na pytania będzie można rozwinąć podczas wieczoru wyborczego. Oto mój punkt widzenia na część spraw związanych z wrocławską kulturą. 

Głosować można 4 grudnia 2020 r. online w godzinach od 9.00 do 18.00.

LATARNIK WYBORCZY

1.        Czy uważasz, że we Wrocławiu powinien być powołany wiceprezydent ds. kultury?

□ TAK

■ NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminny kultura obok, np. edukacji czy ochrony środowiska czy ochrony zdrowia, należy do zadań własnych gminy. Organem wykonawczym we Wrocławiu jest prezydent, który wykonuje zadania własne miasta przy pomocy urzędu, dlatego to do kompetencji prezydenta należy przydzielanie zadań, zatrudnianie i powoływanie zastępców, którym powierza określone obszary działania. Obecnie kultura podlega bezpośrednio prezydentowi jako część departamentu spraw społecznych. Można by więc przypuszczać, że jest to obszar szczególnie mu bliski. W mojej ocenie nie tyle powinno nam zależeć na ustanawianiu nowych stanowisk czy funkcji, jakkolwiek ich nie nazwiemy, wiceprezydent, pełnomocnik, koordynator, co bardziej na nadaniu kulturze właściwej rangi i znaczenia, aby kultura przestała być traktowana po macoszemu, bo rzekomo bez kultury można żyć. Pamiętajmy, kultura nie jest na chwilę. Kultura jest na każdą chwilę. Samo ustanawianie stanowisk kulturze nie pomoże, jeśli nie zadbamy o świadomość co do jej znaczenia wśród jej twórców, decydentów o kulturze i samych uczestników kultury. Kultura jest pełnoprawnym i równoprawnym obszarem aktywności każdego z nas, jak edukacja, jak zdrowie, jak klimat. Pandemia, kwarantanny, izolacje, ograniczenia właśnie uświadamiają nam, co to znaczy samotność, obojętność, bezduszność i jak bardzo zaczyna nam brakować otwartości na drugiego człowieka, którą niesie ze sobą obcowanie z kulturą. Brakuje nam empatii, szacunku, wrażliwości, uważności i czułości, którą tak podkreśla Olga Tokarczuk. Bez kultury jałowiejemy, tracimy cząstkę człowieczeństwa.

2.        Czy struktura budżetu, którym dysponuje wydział kultury, powinna być jawna, np. w postaci rejestru zawieranych umów?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Struktura budżetu wydziału kultury jest jawna. Taką jawność gwarantuje, m.in. ustawa o dostępie do informacji publicznej. Ponadto jawność i transparentność/przejrzystość funkcjonowania urzędów publicznych, w tym samorządowych, a więc także poszczególnych wydziałów, to jedna z podstawowych zasad obowiązujących w życiu publicznym. Obywatele, stowarzyszenia, fundacje, ogólnie rzecz biorąc organizacje pozarządowe, mają prawo wglądu w to, co i jak robi władza oraz czy przestrzega zasad praworządności, gospodarności, celowości i rzetelności. Im szerszą wiedzą w tym zakresie dysponuje obywatel, tym łatwiej mu kontrolować sferę publiczną. A właściwe dysponowanie środkami publicznymi i otwartość organów w tym zakresie sprzyja budowaniu zaufania na linii samorząd – obywatel. Zobowiązania, w tym umowy, niewątpliwie w dużej mierze doprecyzowują działania władzy, konkretyzują cele, wskazując, jakie zadania urząd realizuje, w jaki sposób, za ile, za czyim pośrednictwem. O taką informację obywatel zawsze może się do urzędu zwrócić, ale z pewnością sporządzenie rejestru, w którym w jednym miejscu zebrane są umowy wydziału, zdecydowanie ułatwia kontrolę i jest wygodniejsze z punktu widzenia przejrzystości. Rejestr może co najmniej zawierać strony umowy, przedmiot, wartość, cel zadania, termin realizacji. To w mojej ocenie podstawowe info, które w nim mogłyby się znaleźć.

3.        Czy polityka informacyjna wydziału kultury powinna zostać pogłębiona?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Może nie nazwałabym tego potrzebą pogłębiania, ale raczej położyłabym akcenty na kilka aspektów. Bo chyba nie chodzi nam o to, by być zarzucanym przez wydział niepotrzebnymi informacjami, których wartość merytoryczna jest znikoma. Chodzi o to, by informacja była wartościowa i przydatna z punktu widzenia odbiorcy. Dobrze, by była zgromadzona w jednym miejscu. Dodatkowo powinna być zrozumiała i kompletna. Może nawet jakaś infografika by się przydała, by łatwiej było zrozumieć, np. kwestie proceduralne, bo artysta to nie prawnik i nie od razu może wychwycić różnice znaczeniowe między pojęciami. Ważne też, by informacja pojawiała się z odpowiednim wyprzedzeniem, tzn. by odbiorca miał możliwość zapoznać się z nią i gdy trzeba, mógł też zareagować. By odbiorca niekoniecznie w ostatnim momencie lub nawet po terminie dowiadywał się o ważnych zdarzeniach, np. o przetargach. Info online jest z pewnością wygodne, jednak nie zastąpi bezpośredniego kontaktu. Rozmowa telefoniczna rozmowy na tzw. czatach też mogą stanowić wygodną formę komunikacji.

4.        Czy instytucje kultury we Wrocławiu wymagają reformy?

□ TAK

NIE

■ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Wielokrotnie podkreślałam, że na kulturę patrzę nie z punktu widzenia twórcy czy decydenta o kulturze, a z punktu widzenia zwykłego odbiorcy. Nie odważę się w tej chwili w pełni kompetentne odpowiedzieć na to pytanie, bo zwyczajnie nie dysponuję wystarczającą wiedzą w tym zakresie. Sam fakt, że dana instytucja nie trafia ze swoją ofertą w mój gust kulturalny, w żadnej mierze nie stanowi podstawy do tego, by mówić o konieczności jej reformy. Jedno wiem na pewno, nawet jeśli instytucje kultury wymagają reform, to zdecydowanie nie wszystkie i nie teraz. Instytucje kultury podczas pandemii były i są zamknięte, mają ograniczone możliwości działania. Walczą o przetrwanie. Sytuacja kryzysowa, z którą niewątpliwie mamy do czynienia, to nie jest czas na prowadzenie reform, które co do zasady niosą ze sobą kolejną niepewność dla ludzi kultury. To kolejny stres. O ludziach nie wolno zapominać, bo to oni tworzą kulturę, to oni tworzą instytucję, a nie odwrotnie. Być może niektórym instytucjom należałoby się przyjrzeć bliżej i starać się je usprawnić. Ale do tego potrzebna mi jest szczegółowa wiedza na temat działania konkretnych instytucji, audyt, a obecnie dostępu do takiej wiedzy nie mam. Jednak najważniejszą kwestią z mojego punktu widzenia, jak zwykłego odbiorcy kultury, jest działanie w taki sposób, by instytucje kultury przetrwały kryzys. Jeśli to nam się uda, to w drugim etapie można mówić o przeglądzie instytucji i ewentualnie próbie zmian.

5.        Kobiety obecnie stanowią zdecydowaną mniejszość na kluczowych stanowiskach zarządczych w kulturze. Czy powinien zostać wprowadzony w tej kwestii parytet?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

To, co powiem w tej chwili, może wydać się zupełnie niepopularne, tym bardziej że padnie z ust kobiety. Powiem wyraźnie i wprost: jestem przeciwna jakimkolwiek parytetom czy innym sztucznym rozwiązaniom czy to w kulturze, ekonomii, czy polityce. Gdziekolwiek. Co ciekawe, o parytetach mówi się tylko w przypadku wyższych stanowisk. Skoro idziemy tym torem myślenia, to powinniśmy wprowadzić parytet na każdym poziomie stanowisk. Skoro chcemy, by dane stanowisko zajmowała osoba z najlepszymi kwalifikacjami, to takie osoby wybierajmy, niezależnie czy to kobieta, czy mężczyzna. A parytet mówi: masz wybrać kobietę, nawet jeśli ma niższe kwalifikacje. To policzek dla mnie jako kobiety i dyskryminacja mężczyzn. Zamiast parytetu ważniejsze dla mnie jest właściwe stosowanie zasad równości i równouprawnienia. Konkret: jeśli pracodawca decyduje się awansować czy zatrudnić mężczyznę a nie kobietę, bo ona zajdzie w ciążę, bo ona będzie na macierzyńskim wychowawczym itp., to właśnie na takich przypadkach wolałabym się skupić, uświadamiać, rozmawiać o nastawieniu pracodawcy, stereotypach, zmianie mentalności. Wiem, że to trudniejsze w wykonaniu niż parytet. Zabiera mnóstwo czasu i sukces odległy. Teorię znamy, teraz stosujmy ją w praktyce, bo tylko zdrowy system, którego podstawy opierają się na równych zasadach, nie wykluczają, nie stwarzają barier, a uwzględniają różnice wynikające z cech biologicznych, ma szansę na sukces. Wówczas stosowanie sztucznych parytetów okaże się zbędne.

6.        Czy miejskie placówki kulturalne powinny angażować się w spory polityczne i światopoglądowe?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Nie, ale mają prawo do własnego zdania i prawo do obrony.

Celem placówek kulturalnych (obojętnie czy samorządowych, państwowych, czy prywatnych) jest działanie w obszarze kultury, jej upowszechnianie i promocja, czyli pokazywanie pewnych zachowań, postaw, inspirowanie do rozmowy, a nawet szokowanie, bo i po takie środki wyrazu ma prawo sięgać twórca, by zwrócić uwagę na konkretny problem, zjawisko. Kultura jest trochę jak dusza. Nie, nie dlatego, że nikt jej nie widział u niektórych, ale dlatego, że jest cząstką każdego z nas i każdy z nas jest też jej częścią. Kultura jest dla człowieka i w człowieku, a nie wbrew czy przeciw niemu. Kultura wbrew człowiekowi nie jest kulturą, tak jak prawo wbrew człowiekowi przestaje być prawem. Kultura jest osadzona w życiu społecznym i tym samym zaangażowana, ale nie jako tuba propagandowa władzy czy narzędzie opozycji. Przykład: czy prawa człowieka to polityka? I tak, bo w dużej mierze wpływ na nie mają politycy. I nie, bo prawa te nie mogą być ustanawiane wg politycznych kryteriów. Podobnie jest z kulturą. Na jej kształt próbują wprawdzie wpływać politycy, ale wolna kultura nie działa pod dyktando polityków. Ważne też, by odróżnić zaangażowanie od sporu. Zaangażowanie to pokazywanie pewnych postaw, zachęta do dyskusji. A spór to konflikt polegający na sprzeczności interesów, przy czym jego celem jest zniszczenie drugiej strony lub narzucenie jej własnej woli, własnego zdania. Czy więc obrona przed atakiem jest wejściem w spór? Z pewnością instytucje kultury nie powinny inicjować konfliktów, ale mają prawo do własnego zdania, prawo do obrony, do reakcji na działania niezgodne z prawem, na działania będące de facto szantażem politycznym poprzez, np. pozbawianie ich finansowania, aby tylko zmusić je do określonych zachowań czy zastraszyć.

7.        Czy miasto powinno tworzyć więcej CALi (Centrów Aktywności Lokalnej)?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

TAK, TAK, PO WIELEKROĆ TAK!

Jestem z tej epoki, że pamiętam osiedlowe domy kultury, gdzie można było w przysłowiowych papciach podreptać i spotkać się z osobami, które mają podobne hobby. A ponieważ nic dwa razy się nie zdarza i nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, to teraz powstają CALe, czyli Centra Aktywności Lokalnej, gdzie można rozwijać już nie hobby a pasje i… potrzeby mieszkańców. Tak, takich miejsc nam trzeba. Mówiłam o tym w moim programie, tam nazywam je miejscami gniazdowania, jednak nie o nazwę a o istotę tu chodzi. O istotę wchodzenia w interakcje, budowania relacji, motywowania mieszkańców o różnych potrzebach, nie tylko zainteresowaniach. Takie centrum jest świetną możliwością dla spotkań p. Jasi-seniorki, która piecze pycha ciasteczka i interesuje się astronomią, oraz Marcela-juniora, który ma psa i mega teleskop za miliony monet, którego jednak nie potrafi obsługiwać, a chętnie obejrzałby prawdziwe gwiazdy, nie tylko celebrytów na srebrnym ekranie. Więc jeśli p. Jasia spotka się w centrum z Marcelem, to wspólnie i pooglądają gwiazdy, i najedzą się ciastek, i może nawet wspólnie psa wyprowadzą. P. Jasia poczuje się potrzebna, rozrusza się na spacerze i spali ciasteczkowe kalorie. Umknie też samotność. Marcel naje się pysznych ciastek, dowie się, jak są zbudowane gwiazdy (i nie będzie to botoks), psa wyprowadzi w intersującym towarzystwie. A przy tym pies jaki wybiegany będzie!

8.        Czy dotychczasowa forma kulturalnych mikrograntów (miejskich programów dotacji) jest wystarczająca?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Tak długo, jak potrzeby przewyższają możliwości, możemy mówić, że mikrograntów jest zbyt mało. I właśnie te możliwości trzeba mieć na uwadze, mówiąc, że miasto powinno przeznaczać więcej na kulturę, w tym mikrogranty, edukację, ochronę zdrowia itp. Mikrogranty cieszą się dużą popularnością. Już nawet nie pamiętam, która to edycja za nami. I bardzo dobrze. Co jakiś czas wchodzą też nowe obszary. Widać więc, jak mikrogranty ewoluują, dostosowują się do potrzeb i możliwości. Mogą się tu realizować osoby fizyczne, w tym niepełnoletnie, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne. Pomysłów jest mnóstwo i – co mnie cieszy – w ślad za nimi idzie aktywność mieszkańców, którzy decydują się te pomysły realizować – wspólnie lub w pojedynkę. Mamy więc warsztaty, kursy, konkursy, koncerty, wernisaże itp. I chyba najprzyjemniejsze jest dla mnie w tym wszystkim budowanie wspólnoty, pokonywanie nieśmiałości, barier, poznawanie sąsiadów – tych bliższych i tych dalszych – przy np. sadzeniu kwiatków. A później wspólna troska o zieleń i o samych siebie. Ten spod trójki przestaje być anonimowym typem, staje się panem Ryszardem, a z czasem nawet Rysiem. Dbamy o siebie, o naszą wspólną przestrzeń, bo czujemy się odpowiedzialni za to, co razem stworzyliśmy. W mikrograntach upatruję niemal podobną rolę jak w CALach.

9.        Czy powinien zostać utworzony fundusz na budżet obywatelski w sferze kultury – plebiscyt, w którym to mieszkańcy wybieraliby realizowane działania kulturalne?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Niejednokrotnie podkreślałam w moim programie wyborczym, że na kulturę patrzę nie z punktu widzenia jej twórcy czy decydenta o kulturze, a z punktu widzenia jej odbiorcy, uczestnika i beneficjenta. W budżecie obywatelskim sfera kultury jest jak najbardziej obecna, choć może niekoniecznie wyodrębniona. Z punktu widzenia odbiorcy/uczestnika kultury, czyli mieszkańca, czy kultura będzie finansowana z tego budżetu czy innego, nie ma większego znaczenia. Z punktu widzenia odbiorcy kultury ma natomiast znaczenie, by projekty kulturalne (takie lub inne) w ogóle były realizowane. A do tego by były realizowane, najpierw muszą być zgłaszane pomysły na projekty. Jeśli nie będziemy zgłaszać pomysłów, projektów i nie będziemy na nie głosowali, to wyodrębnienia dla nich „podbudżetu” nic nie pomoże. Pamiętajmy też, że każdy pomysł zgłaszany do budżetu obywatelskiego musi spełniać odpowiednie kryteria, np. zgodności z prawem, terminu realizacji w przeciągu roku, miejsca realizacji. Powinien też na etapie zgłaszania go mieć głosy poparcia, a po tym, jak wejdzie już do puli głosowania po zakończeniu konsultacji, musi zdobyć określoną ilość głosów, by móc być realizowanym. Tak więc, jeśli mieszkańcy na nie głosują na dane projekty kulturalne, może należałoby się zastanowić, dlaczego tak się dzieje i spróbować podejmować w przyszłości działania korygujące.

10.     Czy powinien zostać stworzony mechanizm wspierania nowych inicjatyw kulturalnych, np. poprzez przesunięcie określonego odsetka, np. 30% środków finansowych przyznawanych w konkursach dla NGO na finansowanie początkujących projektów?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Wydaje się, że nowe inicjatywy kulturalne – jak większość przedsięwzięć, które dopiero wchodzą na rynek, zwłaszcza dość mocno nasycony ofertą kulturalną – powinny móc liczyć na wsparcie. Akurat to pytanie jest dość konkretne, bo przedstawia szczegółowe propozycje: mówi o przesunięciu 30% środków z ogólnej puli i dodatkowo promuje organizacje pozarządowe. Czy akurat taki odsetek środków i czy akurat tylko na NGOsy powinien być przeznaczony? Mam pewne wątpliwości, bo zaproponowany mechanizm pozostawia poza nawiasem np. indywidualnych artystów-przedsiębiorców, którzy chcieliby tego typu nowe inicjatywy wdrożyć. Już na tym etapie widać, że moglibyśmy tę propozycję dopracować, by móc w pełniejszy sposób realizować istotę zamierzeń, czyli wsparcie wszelkich nowych inicjatyw kulturalnych, a nie tylko wsparcie tych inicjatyw, które są realizowane przez lub za pośrednictwem NGOsów.

11.     Czy przedstawiciele związków branżowych lub uczelni artystycznych powinni obligatoryjnie znaleźć się w komisjach konkursów dotacyjnych?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Nie. Myślę, że nie ma takiej konieczności, by przedstawiciele związków branżowych czy uczelni artystycznych obligatoryjnie zasiadali w komisjach konkursów dotacyjnych, tym bardziej że mogą tam zasiadać dobrowolnie. O ile się nie mylę, zdecydowana większość konkursów tego typu rozstrzyganych jest w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a ta wyraźnie wskazuje, kto może zasiadać w komisji konkursowej. Po pierwsze, osoba ta powinna mieć pełną zdolność do czynności prawnych i po drugie, prawo zgłaszania kandydatów do komisji konkursowych mają szeroko rozumiane organizacje pozarządowe. Tak więc przedstawiciele związków branżowych, uczelni artystycznych lub inne osoby zainteresowane zasiadaniem w komisji konkursowej mogą za pośrednictwem organizacji pozarządowych zgłosić swój akces. Natomiast nie widzę uzasadnienia, by reprezentacja związków branżowych czy uczelni artystycznych była obowiązkowa. Osoby te są jak najbardziej mile widziane, ale nakładanie na nich obowiązku zasiadania w komisjach konkursowych, gdy mają możliwość robić to dobrowolnie, jest w mojej ocenie zbyt daleko idące.

12.     Czy miasto powinno dotować uczestnictwo dzieci i młodzieży w kulturze?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Tak, ale z zastrzeżeniem, bo też nie wszystkie dzieci takiego wsparcia potrzebują. Tego typu wsparcie kierowałabym raczej do dzieci i młodzieży z ubogich rodzin, rodzin zagrożonych ubóstwem, w tym także kulturowym. Gdy nie starcza na chleb, gdy nie starcza na zrealizowanie recepty, to co tu mówić, np. o bilecie na lodowisko dla dziecka, by zwyczajnie mogło przyjemnie spędzić czas w towarzystwie rówieśników, oderwać się od trosk w domu czy rozwijać artystyczne talenty.

Druga grupa i młodzieży, którą widziałabym w takim programie, to dzieci chore lub niepełnosprawne, których walkę z chorobą czy własnymi ograniczeniami można by z powodzeniem wesprzeć kulturoterapią. Często rodzice dzieci autystycznych szukają arteterapii, np. zajęć w pracowniach malarskich, gdzie dzieci mogą malować, rysować, eksperymentować z kolorami, obcować z konsystencją farb, co służy rozwijaniu ich umiejętności manualnych, ale też koncentrowaniu uwagi na jednym zadaniu czy wyciszeniu.

I wreszcie trzecia grupa, którą ewentualnie skłonna bym była objąć dofinansowaniem, to zdolna młodzież, której tego typu wsparcie jest w stanie pomóc w rozwijaniu talentu, umiejętności, warsztatu.

13.     Czy miasto powinno zamawiać więcej sztuki publicznej nie będącej pomnikami (np. rzeźby plenerowe, murale, ceramika)?

□ TAK

NIE

■ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Może to nie tyle powinna być kwestia ilości, co raczej jakości i dobrego smaku, na których powinno nam zależeć, na świadomości, do czego przestrzeń publiczna ma służyć i do czego może być wykorzystywana, a jednocześnie jak podkreślić sztuką piękno przestrzeni bądź zamaskować mankamenty. Marzy mi się, by sztuka w przestrzeni publicznej, np. różnego rodzaju instalacje, w możliwie najszerszym stopniu uwzględniała atuty przestrzeni i środowiska, w jakim ma stanąć, przestrzeń architektoniczną, by jej walory artystyczne nie zaburzały naturalnego piękna otoczenia, by współgrały ze sobą. By miasto było dzięki sztuce w przestrzeni nie tylko ładniejsze, lecz także bardziej przyjazne dla mieszkańców i ich domowych zwierzaków, np. psów i kotów, a także dla zwierzaków wolno żyjących, np. mural przedstawiający drzewo z budkami dla ptaków czy zielone przestanki komunikacji miejskiej, które cieszą oko swą urodą, zapewniają cień i jednocześnie stanowią kolejną cegiełkę w zielonym ekosystemie miasta, dzięki czemu łatwiej w nim oddychać. Tak wiele mówi się o środowisku, o ochronie klimatu, więc walczmy ze smogiem, ograniczajmy emisję CO2 poprzez np. pergole, labirynty żywopłotów, gdzie dzieciaki szukają skarbów, kompozycje kwietne o określonej tematyce czy motywach bajkowych. Myślę, że artystyczne dusze okażą się w tym zakresie zdecydowanie bardziej kreatywne niż ja i bez problemu połączą wartości artystyczne z aspektem ekologicznym, praktycznym wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe.

14.     Czy miasto powinno stworzyć dedykowany program promocji wrocławskich artystów?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Tak i chciałabym, by sami artyści także się w ten program włączyli nie tylko przy jego przygotowaniach, lecz także by byli aktywnymi wykonawcami promocji własnej twórczości. Miasto i artyści współistnieją ze sobą nie od wczoraj, doskonale znają swoje potrzeby i możliwości. Podkreślam to, gdzie tylko mogę, na kulturę patrzę nie z punktu widzenia decydenta czy twórcy, a z punktu widzenia odbiorcy i od kilku lat zauważam ostrą walkę na linii artyści-miasto. Mnie może bardziej wypada to powiedzieć, bo nie jestem ze środowiska stricte artystycznego, nie reprezentuję też miasta, ale wydaje mi się, że artyści oczekują głównie wsparcia finansowego, co z jednej strony jest zrozumiałe, bo wygodne, a z drugiej strony niezbyt chętnie współuczestniczą z miastem w promocji samych siebie w sposób pozafinansowy. Jeśli miasto zaprasza nas na wydarzenia może niekoniecznie bezpośrednio związane z dziedziną naszej twórczości, to pojawmy się tam, zaprezentujmy siebie i twórczość, bo to jest okazja, by dotrzeć do odbiorcy kultury, który jest wszędzie. To okazja do rozmowy, do nawiązywania kontaktów, wymiany doświadczeń, wystawienia prac, a my wtedy mówimy, że to nie ta ranga, nie ta grupa docelowa, a na koniec i tak wyciągniemy do miasta rękę po pieniądze. Jesteśmy partnerami, nasze cele są w dużej mierze zbieżne. Miasto nie wykona „roboty” za artystów ani odwrotnie. Artystom bez wsparcia miasta będzie trudniej, a miasto bez artystów to już nie Wrocław. Wspólnie siadamy do programu, wspólnie go realizujemy, wspólnie też podsumowujemy i modyfikujemy, jeśli potrzeba. Pamiętajmy jednak, że to nie jest program wsparcia każdego konkretnego artysty z osobna, a artystów jako grupy.

15.     Czy pracownie artystyczne będące w zasobie miasta powinny trafiać tylko do absolwentów wrocławskich szkół artystycznych?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Pracownie artystyczne powinny być dostępne na tych samych zasadach dla wszystkich artystów – niezależnie od pochodzenia, wykształcenia, płci czy koloru skóry. Wrocław to przecież „Miasto spotkań”. Jak więc chcemy się spotykać, rozwijać, jeśli już na wstępie wskazujemy, że zapraszamy do siebie tylko wybranych artystów? To mi przypomina kampanię sprzedażową Henry’ego Forda, który oferował każdy kolor samochodu, pod warunkiem że czarny. Zapraszamy wszystkich, ale pod warunkiem że ukończyli wrocławskie szkoły artystyczne. Moje hasło wyborcze do Wrocławskiej Rady Kultury brzmi „Moja i Twoja kultura dla naszego Wrocławia”. Niech więc nasza rozmaitość, różnorodność, odmienność będą źródłem inspiracji, ciekawości i otworzą nas na drugiego człowieka, a nie stają się wykluczającą barierą. Dobra nie trzeba się bać. To ze złem trzeba sobie radzić. Wrocław to miasto potencjału, to swoisty Nowy Jork Dolnego Śląska. To właśnie różnorodność i solidarność składają się na wizerunek Wrocławia. Pamiętamy „Pomarańczową Alternatywę” majora Fydrycha. Wprawdzie studiował we Wrocławiu, ale pochodzi z Torunia. A Eugeniusz Geppert? Lwowianin, który nie kończył wrocławskich szkół, choć je tworzył. A Olga Tokarczuk? Ani się tu nie urodziła, ani nie kończyła wrocławskich szkół. A tak dumni jesteśmy z niej i jej twórczości. Teraz powiemy jej, że nie jest tu mile widziana, bo… Bo nie skończyła wrocławskich szkół??? Chyba nic więcej dodawać nie trzeba.

16.     Czy byłby Pan/Pani skłonny do rezygnacji z zasiadania w Radzie pod wpływem stanowczego sprzeciwu wobec decyzji prezydenta podjętej niezgodnie z opinią Rady i środowiska?

□ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

Zastanawiałam się, jakie intencje leżą u sedna tego pytania. Członek Rady jest niezależny, a przynajmniej ja tak postrzegam jego rolę. To do niego należy decyzja, jak będzie głosował. Kandyduję do Rady na dobre i na złe, niezależnie od doraźnych tarć. Warto pamiętać, że Rada nie jest organem stanowiący, a pełni rolę doradczą i opiniującą dla prezydenta. Jej decyzje nie mają mocy wiążącej, nie może więc skutecznie zobowiązać prezydenta do jakichkolwiek działań. Dlatego tak ważna jest współpraca między Radą i prezydentem przed etapem rozstrzygnięć. Jako Rada możemy się spotykać, rozmawiać z prezydentem, jego przedstawicielami, argumentować, sięgać po opnie fachowców z różnych dziedzin. Jeśli i to zawiedzie, to oczywiście może dojść do rozbieżności. Ale czy wówczas zrzeczenie się mandatu będzie rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem? Gdybym miała zrzec się mandatu, to będzie to tylko i wyłącznie moja niezależna i ostateczna decyzja, gdy wcześniej wszystkie inne środki i metody zawiodą i będziemy tkwić w impasie.

17.     Czy członek Rady powinien zabierać głos w sprawach, które dotyczą bezpośrednio jego lub członków jego rodziny?

■ TAK

NIE

□ TRUDNO POWIEDZIEĆ

To zależy. I tak, i nie. Członek Rady na prawo wypowiadać się w każdej sprawie związanej z obszarem działalności Rady. I teraz, co to znaczy, że sprawa dotyczy bezpośrednio członka rady lub jego rodziny? Przykład: w przestrzeni publicznej pojawia się komunikat, że członek Rady przyjął korzyść majątkową w zamian za dokonanie określonej czynności w Radzie. W takim przypadku trudno odmówić mu prawa głosu, prawa do złożenia wyjaśnień, prawa do obrony. A przecież ta sprawa dotyczy go bezpośrednio. Jeśli jednak członek Rady miałby podejmować decyzję w sprawach, które miałyby bezpośredni wpływ na jego prawa i obowiązki, na działalność, jaką prowadzi poza członkostwem w Radzie, wówczas jasnym jest dla mnie, że powinien się od takiego głosowania wstrzymać, wyłączyć, gdyż mamy do czynienia z konfliktem interesów. Przykład: prowadzę blog literacko-kulturalny, gdzie promuję czytelnictwo, a pod obrady Rady trafia projekt uchwały zakładający, iż miasto będzie dotować blogi czytelnicze. Jako członek Rady prowadzący bloga czytelniczego informuję Radę o takim fakcie i wstrzymuję się od głosowania ze względu na konflikt interesów.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz