29/12/2020

Guido Sgardoli "Siódmy element" z Wydawnictwa Akapit Press

Obok książki, na okładce której widać na tle czerwieniejacego nieba ciemne zarysy skał z 4 postaciami, siedzi biały pluszowy duszek, będący maskotką bloga "Czytam duszkiem".
Guido Sgardoli "Siódmy element"/
Wydawnictwo Akapit Press

Fiu, fiu ta młodzieżowka okazała się być warta więcej, niż się po niej spodziewałam. Właściwie, to widzę w niej same zalety. No, dobrze, może niekoniecznie podoba mi się mało dydaktyczne podejście do palenia fajek i picia alkoholu przez nastolatków. Ale chyba każdy z nas próbował? A ta książka jest na tyle dojrzała, że wybaczam jej takie potknięcia. Przecież nie ma idealnych ludzi, więc dlaczego mieliby być idealni bohaterowie?

„Siódmy element” autorstwa Guido Sgardoliego z Wydawnictwa Akapit Press pochłonęłam duszkiem, a jestem nastolatką z mocno zaawansowanym wskaźnikiem dojrzałości.

Pierwsze fiu, fiu. Objętość! Ależ lubię takie cegły. Oj, tam, lubię, uwielbiam wręcz. A tu aż 693 strony żywego tekstu. Kto w obecnych czasach pisze dla nastolatków takie tłuste lektury? Jak to kto? Sgardoli! I robi to świetnie.

Drugie fiu, fiu. Świetna historia. 13-letni Liam mieszka wraz z rodzicami na niewielkiej irlandzkiej wysepce – Levermoir, zamieszkiwanej raptem przez ok. 460 osób, istny grajdoł łamany przez wygwizdów. Któregoś majowego dnia w dość niejasnych okolicznościach umiera matka Liama. Ojciec, rybak, większość czasu spędza na morzu, wieczorem zalewa żale w pubie, do domu wtacza się na noc, więc z synem zaczyna go więcej dzielić niż łączyć. A Liam przez letnie dni błąka się po wysepce, tęskni za matką i brakuje mu uwagi ojca. Powiernikiem jego trosk staje się latarnik, Pan Corry, może niezbyt rozmowny, ale oddany słuchacz. Jednak pewnego dnia okazuje się, że Pan Corry również nie żyje. Z sąsiedniej wyspy zostaje oddelegowany do wyjaśnienia sprawy detektyw O’Hara. Równolegle Liam ze swoimi przyjaciółmi także próbuje dociec prawdy, bo w samobójstwo latarnika zupełnie nie wierzą. Dodatkowo zauważają, że na wyspie dochodzi do coraz większej ilości dziwnych zachowań, nieszczęść, wypadków. I jeszcze te kamienie, które nie dość, że mają charakterystyczny wygląd i wyryte tajemnicze znaki (a Liam znajduje je wszędzie tam, gdzie ktoś umarł), to jeszcze potrafią się ze sobą scalać, a łączeniu elementów towarzyszy osobliwa niebieska poświata. Cała czwórka stawia więc sobie za zadanie dowiedzieć się, co się dzieje na wyspie, skąd się biorą kamienie i czemu służą.

Sgardoli wykorzystując celtyckie baśnie i legendy, zbudował historię, która (mówiąc językiem młodzieżowym) na stówę zaintryguje większość czytelników. Autor skoncentrował się nie tylko na samym sekrecie, lecz przydał mu jeszcze niezwykle kuszącą otoczkę, na którą składają się choćby spowita jesiennymi mgłami wyspa, smagane deszczem zielone wzgórza, chylące się pod naporem sztormowego wiatru konary drzew, wystające z klifowego wybrzeża ruiny zamku, ukryte wśród skał zwodnicze bagniska, wzburzone morze rozświetlane rozproszonymi smugami światła latarni. To poruszające piękno irlandzkich krajobrazów podkreśla dodatkowo niesamowitą atmosferę wydarzeń z pogranicza rzeczywistości i magii. Doskonale przedstawieni są także mieszkańcy wysepki, z ich indywidualnymi cechami. Poznamy nadętego burmistrza i jego wypacykowaną żonę, zaglądniemy do sklepu starej zielarki, która jest chodzącą księgą wiedzy szczególnie o dawnych mieszkańcach wyspy, dowiemy się, jakim zwodniczym namiętnościom oddaje się szef pubu dla rybaków, a o wyprawach kutrem i morskich połowach nie wspomnę. Relacje mieszkańców idealnie się zazębiają, stanowiąc obraz raz lepszych, raz chłodniejszych stosunków między nimi. Przy czym Sgardoli kolejno pozwala nam poznać historię każdego z nich – tę oficjalną i tę znaną tylko wybranym. Obie warstwy funkcjonują obok siebie i oddają tajemniczość osobowości, a także odsłaniają drugą twarz mieszkańców, bo zło przecież może czaić się wszędzie, a z każdym dniem jest też coraz bliżej. Sgardoli zręcznie pozapinał na literackie haftki drobne detale, pokazując, jak ogromny mogą mieć wpływ na dalszy bieg wydarzeń, nawet gdy sobie nie zdajemy z tego sprawy. W taki oto sposób stworzył panoramę wyspiarskiej, małej, lecz nader intrygującej, społeczności, w której nic nie jest oczywiste.

Nasze serca w lot podbijają również główni bohaterowie – Liam, który nie jest ideałem nastolatka, niespecjalnie przykłada się do nauki, zdarza mu się wałkonić, ale jest bacznym obserwatorem, a jego wnikliwy umysł sprawnie składa nie tylko kamienne puzzle. Towarzyszy mu Dotty – zadziorna i niepokorna dziewczyna, nieprzebierająca w słowach i opiniach, ale niezawodna wojowniczka. Jest też Midrius – okularnik o włosach niemal białych jak u elfa, który chłodno analizuje fakty i jest nieocenionym wsparciem dla towarzyszy. Paczkę uzupełnia Fionnula – wyrozumiała i empatyczna piękność, w której podkochuje się Liam. Tak, dobrze przeczytaliście „wyrozumiała i empatyczna”, bo ta piękność nie wpisuje się w schematy głupiutkiej trzpiotki-pięknotki. Rozważna Fionnula świetnie wywiąże się ze swoich zadań, a gdy ma ochotę, to i bez ceregieli z butelki spory łyk poteena, czyli irlandzkiej wody ognistej, pociągnąć potrafi. Po prostu mocno różnorodna i zgrana paczka przyjaciół.

Trzecie fiu, fiu. Historia świetnie opowiedziana. Już pokrótce wcześniej wspomniałam, jak szeroki i ciekawy obraz społeczności irlandzkiej stworzył Sgardoli. W jego wydaniu po prostu stajemy się Irlandczykiem z krwi i kości, a Levermoir znamy lepiej niż własną kieszeń. Sgardoli udowodnił, że nie trzeba przenosić się aż w kosmos, nie trzeba wymyślać skomplikowanych światów czy zaświatów, by z zwyczajnym otoczeniu działy się niezwykłe rzeczy.

Narracja wręcz iskrzy, a opowieść lekko toczy się uliczkami miasteczka, radośnie zawija do portu, nerwowo penetruje skalne urwiska, a dygresje głównego bohatera dodają historii głębszego brzmienia. W efekcie dostajemy barwny i plastyczny obraz wyspy. Sgardoli potrafi też podkręcić akcję, a gdzie trzeba trochę ją przeciągnąć, by umiejętnie wydłużyć moment wyczekiwania na to, co za chwilę się stanie. Nie brakuje nocnych eskapad, mgliste otoczenie samo z siebie zieje chłodem, a gdy wyczerpani pokonujemy w ostatniej chwili groblę między Levermoir i Tech Duinn, gdy przyjdzie nam zmagać się z lodowatą wodą, to sami zziębnięci sięgamy odruchowo po ciepły, włochaty koc, by móc się rozgrzać.

Plusem „Siódmego elementu” jest też zróżnicowany język, jakim posługują się nastolatkowie. Szorstkie i buńczuczne burknięcia Dotty jaskrawie kontrastują z rzeczowymi wywodami Midriusa, co czasami prowadzi do zabawnych sprzeczek. Jak widzicie, dialogi także nie pozwolą Wam się nudzić.

Zastosowany przez autora trik ze zmianą perspektywy w różnych częściach opowieści również oceniam pozytywnie, bo wraz z nim zmienia się diametralnie nastrój, a nasza uwaga przestawia się na inny rytm. Czujemy narastające napięcie, chwilami nawet zasycha nam w gardle, ale ciekawość jednak bierze górę, więc nieustannie podążamy tropami zła.

Drodzy Rodzice, to, co teraz napiszę, może Was szczególnie ująć, bo choć rzecz dzieje się współcześnie, to niewiele tu wirtualno-internetowych gadżetów. Raczej stanowią drobny dodatek, swego rodzaju wspomagacz do rozwikłania zagadek i w żadnym razie nie pochłaniają dzieciaków. Okazuje się, że na Levermoir sensacyjne informacje potrafią się rozprzestrzeniać szybciej niż virale na Twitterze.  

Czwarte i piąte fiu, fiu. Mapka i spis postaci. Mówiłam już, że szybko stajemy się członkiem społeczności z Levermoir. Dzieje się tak dzięki swobodnemu stylowi opowieści, która wciąga nas po czubki uszu, stopniowo odsłaniając kolejne ciekawostki, a dodatkowo dostajemy mapę całej wyspy z naniesionymi newralgicznymi punktami oraz mapkę miasteczka, gdzie dzieje się akcja. Łatwo się więc zorientujemy, co kto i gdzie akurat się znajduje. Czyli logistyka i topografia z głowy.

O obfitości postaci i o związanych z nimi wątkach też już wspominałam, dlatego teraz tylko dodam, że Sgardoli prezentuje kolejnych mieszkańców wyspy w odpowiednich odstępach, abyśmy mieli czas na bliższe poznanie. Jednak w razie gdyby jakiś szczegół dotyczący postaci nam przypadkiem umknął, to zawsze możemy sięgnąć do ściągawki, w której mamy podpowiedź who is who.

„Siódmy element” to powieść z przygodami, z dreszczykiem oraz z kryminalnym akcentem. Doskonale dobrane proporcje składników między rzeczywistością a magią powodują, że powstaje bardzo realny obraz, przez co czytelnik może mieć wrażenie, że ta historia wydarzyła się naprawdę. Ponadto Sgardoli zadbał też o szczegóły, które mocno przemawiają do wyobraźni i zapadają w pamięć, pozostawiając w niej swój indywidualny ślad. Prastare podania, niewyjaśnione zjawiska, fragmenty kamiennych napisów z menhirów to doskonała baza do snucia hipotez i wzbudzenia zainteresowania, a stąd już tylko krok, by uruchomić czujną fantazję. Włoch zarysowuje granicę między tym, co realne, a tym, co magiczne, tak delikatnie, że w trakcie lektury sami ulegamy sile sugestii i przekazowi znaków, wierząc, iż stanowią one moc, której żadne zło nie jest w stanie pokonać. W „Siódmym elemencie” wprost zaczytałam się duszkiem, bo to kawał nie tylko świetnej historii, lecz także świetnie opowiedzianej. No, dobrze, momentami też cierpła mi skóra, ale to znaczy, że wczułam się w klimat, a autor osiągnął cel.

PS. Wiem, wiem. Nadużywam słowa „świetnie”. Wiem też, że teraz mówi się „mega” zamiast „świetnie”. Ale czy nie mówiłam, że mój młodzieżowy wiek jest dość zaawansowany? No, może nie sięga aż czasów MEGAlitycznych… ups… No, skoro tak, to nie będę się już dłużej ociągać „Siódmy element” nie jest świetny. „Siódmy element” jest mega!

Za egzemplarz książki Guido Sgardoliego pt. „Siódmy element” dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

 

 

 

28/12/2020

29. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - eSkarbonka dla WOŚP

29. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy planowany jest na 31 stycznia 2021 r. To będzie Finał z Głową! Dlaczego? Bo zbiórka będzie się odbywać dla:

  • laryngologii, 
  • otolaryngologii, 
  • diagnostyki głowy. 

W 2021 Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ma zamiar zebrać środki na zakup, m.in. takich sprzętów jak: 

  • endoskopy, 
  • egzoskopy,
  • lasery diodowe,
  • sprzęt USG, 
  • aparaty RTG, 
  • polisomnografie, 
  • kardiomonitory, 
  • lampy operacyjne.

Ze względu na pandemię może być trudniej kwestować, dlatego większość działań WOŚP skupia się na aktywowaniu darczyńców i wolontariuszy w przestrzeni internetowej. W tym roku zdecydowałam się na eSkarbonkę dla WOŚP. Jeśli chcecie, jeśli możecie, zapraszam Was do wpłat. Link znajdziecie poniżej. Każdy gest ma znaczenie i za każdą przekazaną złotówkę dziękuję😀

Link do eSkarbonki WOSP👇

eSkarbonka WOSP - zbiera Katarzyna Chmiel 

#eSkarbonkaWOSP #wosp2021


21/12/2020

Hanna Krall "Smutek ryb" z Wydawnictwa Dowody na Istnienie

 

Obok książki Hanny Krall "Smutek ryb" siedzi biała pluszowa maskotka bloga "Czytam duszkiem".
Hanna Krall "Smutek ryb"/
Wydawnictwo Dowody na Istnienie

Ponoć dzieci i ryby głosu nie mają, ale w „Smutku ryb” Hanny Krall do głosu dochodzą właśnie te ostatnie. I to na dodatek pełną gębą.

Hanny Krall nikomu przedstawiać nie trzeba. Pisarka, dziennikarka, reportażystka. Chyba największy rozgłos przyniosła jej książka pt. „Zdążyć przed Panem Bogiem” – wywiad z Markiem Edelmanem. Jedno z opowiadań Hanny Krall stało się kanwą do filmu Jana Jakuba Kolskiego pt. „Daleko od okna”, z kolei Krzysztof Kieślowski wyreżyserował „Krótki dzień pracy” również na podstawie reportażu jej autorstwa. A teraz Hanna Krall odnotowuje literacki come back. Wydawnictwo Dowody na Istnienie zebrało cykl rozmów, jakie pisarka przeprowadziła w latach 1983 i 1984 dla „Wiadomości Wędkarskich” o rybach. Czyżby Krall była miłośniczką tych wodnych stworzeń? Tego nie wiemy. Wiemy natomiast, że zagościła tam tymczasowo w wyniku zawieruchy politycznej. Wiemy też, że w czasach współpracy z miesięcznikiem z ryb wycisnęła chyba wszystko.

Krall wysoko ość zawiesiła, przepraszam, poprzeczkę, bo o rybach nie rozmawia z wędkarzami czy ichtiologami, czyli specami od budowy ryb, a zaprosiła do wywiadów, m.in. socjologa, historyków, antropologa czy astrologa. Cóż oni o rybach wiedzieć mogą? Otóż okazuje się, że nie tylko mogą, lecz i mają w tym zakresie niemało do powiedzenia. Krall bowiem zarzucając wędkę, sprytnie wyszukuje płaszczyzny styku, jakie mogą zachodzić między rybami a poszczególnymi dyscyplinami naukowymi. I tak dowiadujemy się, że emblematyka – tajemna wiedza „o prawdach moralnych w emlemach”*), przy czym emblem to kompozycja znaczeniowa składająca się z obrazu i tekstu) – znakiem ryb posługiwała się szczodrze, raz zaszyfrowując w nim poważny obraz egzystencji ludzkiej, innym razem… frywolny sens erotyczny. W poszukiwaniu źródeł autorka odwołała się także do czasów ewangelistów, a nawet starożytnego Babilonu. Jak widać, sieci rozciągnęła szeroko, wyławiając piękne okazy tematyczne pływające nie tylko w poszczególnych dziedzinach naukowych, lecz także drążyła epoki historyczne, w których choćby i najmniejsza płotka mogła stać się inspiracją do ciekawej dyskusji.

Tak więc nic, co dotyczy ryb, Krall nie jest obce. To akurat w zupełności zrozumiałe, biorąc pod uwagę fakt, do jakiej grupy odbiorców autorka kierowała swój przekaz. W materiale inaugurującym cykl pt. „Smutek ryb” wyjaśniała: „Ta strona nie jest dla wędkarzy. Wędkarz wędkuje i nie ma czasu na czytanie żadnych stron. Ta strona jest dla żony. Mąż wędkuje, a żona sobie czyta.”*) A przecież powszechnie wiadomo (głównie tym, którzy opierają swą wiedzę na teoriach św. Tomasza z Akwinu, zaliczanego nomen omen do doktorów Kościoła), że kobieta, zwłaszcza żona, a już małżonka spinningowca szczególnie, ma w sobie „nadmiar wilgoci”, co w dużej mierze tłumaczyłoby jej okołowodne zainteresowania. Dlatego więc, gdy „wszystkie rybki śpią w jeziorze”**), Krall proponuje współczesnym paniom, by nie stawały zajętym obcowaniem z naturą mężom okoniem i w zamian daje córkom, żonom tudzież pozostałym towarzyszkom rybaka niepowtarzalną okazję… zajrzeć rybie pod łuskę bez absorbowania męskiej części publiczności.

Przysłowiowa też jest i kobieca ciekawość, stąd Krall wręcz zmuszona była zapełnić rubrykę naprawdę inspirującym materiałem tak pod względem treści, jak i formy, a że dzisiejsza białogłowa (nieważne klasycznie farbowana czy z soft ombre) z natury jest tyleż gadatliwa co i bystra, to niejako staje się oczywistą oczywistością, że pogaduchy z luminarzami świata nauki powinny w równym stopniu zaspokajać tak dociekliwość, jak i inteligencję czytelniczek.

W efekcie otrzymaliśmy świetnie poprowadzony komplet rozmów, opatrzony swoistym Krallowym badżem. Badże to szkockie znaki herbowe, o których autorka rozprawia z profesorem Stefanem Kuczyńskim, historykiem kultury, koniecznie w kontekście rybich motywów, wybierając sobie na własny znak rozpoznawczy siatkę na zakupy skrzyżowaną z gęsim piórem. Dla młodszego pokolenia może słowo wyjaśnienia. W latach osiemdziesiątych shopping należał do aktywności wysoce specjalistycznych, wymagających od uczestnika niebagatelnych umiejętności rozpoznawczo-organizacyjnych ze względu na wprowadzoną reglamentację towarów. A z kolei z uwagi na warunki polityczne ówczesny język wypracował własny kod znaczeniowy, by unikać kursu kolizyjnego z cenzurą. Tak więc w życiu codziennym siatka na zakupy (nie mylić z kasarem, co ciekawe ryby akurat nie podlegały okartkowaniu), a w życiu literackim gęsie pióro, za pomocą którego autorka kreśli raczej krótkie acz treściwe pytania dla swoich rozmówców, pytania, które pozwalają im swobodnie rozwinąć skrzydła w dyskusji. I choć sama pozostaje niemal niewidoczna w tle, to jej reporterski zmysł bezbłędnie wyczuwa momenty zasługujące na przytrzymanie uwagi. Wyławia je wówczas na powierzchnię, podkreślając istotę tematu. A może i nawet uwypuklając zupełnie inny kontekst? Co szczególnie lubię w Krall, to właśnie jej indywidualny punkt spojrzenia na rzeczywistość, ponieważ materiały przez nią tworzone nie są prostym odbiciem wydarzeń, a odsłaniają ich głębszą tkankę.

W „Smutku ryb” nie tylko autorka zastosowała system przynęt, także wydawnictwo Dowody na Istnienie wabi czytelnika formą publikacji, na którą składają się choćby elegancka i twarda oprawa, wewnątrz kolorowe ilustracje Izabelli Zychowicz, a nawet zakładka w kształcie pręgowanej… ryby oczywiście. Czy smutnej? Nie wiem, ale moim zdaniem na pewno wieloznaczeniowej.

Za egzemplarz książki Hanny Krall pt. „Smutek ryb” dziękuję Wydawnictwu Dowody na Istnienie.

*) cytaty z książki Hanny Krall „Smutek ryb” z Wydawnictwa Dowody na Istnienie

**) fragment piosenki biesiadnej

17/12/2020

Lucia Vaccarino, Davide Morosinotto "The Game" z Wydawnictwa Akapit Press

 

Książka "The Game" obo bialego pluszowego duszka-maskotki z bloga "Czytam duszkiem"
Lucia Vaccarino, Davide Morosinotto
"The Game"/Akapit Press

Akapit Press to wydawnictwo, które specjalizuje się w książkach dla dzieci i młodzieży, a „The Game” autorstwa Luci Vaccarino i Davide’a Morosinotto kierowana jest do grupy młodszych nastolatków.

Bohaterka „The Game”, 13-letnia Cece, przeprowadza się z miasta do prowincjonalnej mieściny. Jej ojciec wyjeżdża z Francji do Kolorado za pracą, a dziewczyna na czas przejściowy trafia pod opiekę matki. Cece nie podoba się to rozwiązanie, bo ich relacje trudno nawet nazwać poprawnymi. Dziewczyna ma bowiem żal, że matka na dłuższy czas zniknęła z jej życia, zostawiając ją bez słowa wyjaśnienia. Z jednej strony jest na nią zła, a z drugiej potrzebuje jej bardziej, niż sama się spodziewa. Okazuje się, że przyjazd do, wydawałoby się nudnego, miasteczka wprowadza w życie nastolatki sporo niespodzianek. W szkole uczniowie dziwnie się zachowują, dochodzi do niebezpiecznych wypadków, poza tym niektórzy mają tajemnicze znamię, będące znakiem rozpoznawczym uczestników zagadkowej gry.

Autorzy w niepozornej objętościowo książce, która ma format zaledwie 138x198 i tylko 170 stron, zmieścili sporo akcji, bo przecież z perspektywy współczesnego nastolatka nic nie przyciąga tak skutecznie, jak odpowiednio skumulowana ilość atrakcji. Książkę podzielono na kolejne dni, a niektóre wydarzenia sprecyzowano nawet co do godziny. I właściwie nie ma dnia, by nie działo się coś istotnego. A to nękanie koleżanki-outsiderki, a to pożar na przerwie, a to wypadek w szkolnej szatni. Nie zabraknie także klasowej piękności, która niczym barakuda walczy o swoje tereny łowieckie. Klasyka sennego miasteczka, w którym wszyscy się znają i wszyscy wszystko o sobie wiedzą. A jednak okazują się być pewne rzeczy, które dla mieszkańców są zastrzeżone. Cece jako nowa szybko musi więc wejść w szkolne relacje, a jednocześnie należy wyjaśnić sekret tajemniczej gry, do której przystępuje coraz więcej uczniów. Wydarzenia rozgrywają się lotem błyskawicy, na szczęście autorzy przydali bohaterce do pomocy klasowego kolegę – Spencera, który kilka lat temu sam przybył do miasteczka i doskonale pamięta, jak to jest być nowym w mieście i nowym w szkole.

Początkowo można by sądzić, że fabuła poprowadzi czytelnika w stronę współczesnych gier komputerowych, które, o ile stosuje się w nich do określonych zasad, stanowią względnie zrozumiałą dla uczestników wirtualną przestrzeń. W „The Game” to błędne założenie, bo im bardziej zagłębiamy się w opowieść, tym więcej w niej odcieni z pogranicza fantastyki, snu czy intuicji. Z perspektywy młodego czytelnika raczej nie powinno to mieć wpływu na osłabienie jego ciekawości, bo bakcyla tajemnicy połknął już wcześniej, a zmiana kierunku na nieoczekiwany może jego czujność jeszcze tylko wyostrzyć.

O ile udało się autorom – moim zdaniem – rozbudzić zainteresowanie młodego czytelnika, o tyle nie do końca chyba osiągnięto efekt polegający na stworzeniu klimatu małego miasteczka, a potem atmosfery grozy, by książka stanowiła rodzaj młodzieżowego thrillera, bo dość okrojona narracja temu zabiegowi zdecydowanie nie sprzyja.

Jeszcze tylko parę słów chciałabym poświęcić finałowi. Nie, nie będę go tutaj zdradzać, ale właśnie ze względu na sposób zakończenia, na jaki autorzy się zdecydowali, może się okazać, że nie każdy nastolatek właściwie je zrozumie, więc może warto by było, aby starsi umiejętnie podpytali swą pociechę o wrażenia z lektury, a zwłaszcza o postawy etyczne bohaterów. Podkreślam „umiejętnie”, bo przecież młodzież bystra jest i nie lubi być odpytywana lub co gorsza czuć się kontrolowana. Tak więc, drodzy rodzice, sprytem i godnością osobistą drążcie intelektualne pokłady swoich dziatków.

I już zupełnie na sam koniec końców krótko odniosę się do przekładu. W paru miejscach tłumaczka, Monika Motkowicz, użyła w stosunku do 13-latki określenia „dziewczynka”. Osobiście mnie to sformułowanie może nie tyle raziło, co wywoływało pewną dysharmonię w odbiorze. Bo o ileż zręczniej brzmi słowo „dziewczyna”, które zresztą w „The Game” wielokrotnie pada. Zwłaszcza że współczesna 13-latka i na motorze pośmiga, i makijaż w szkolnej toalecie poprawi, więc bliżej jej już do kobiety niż dziecka (przynajmniej z wyglądu).

Za egzemplarz książki Luci Vaccarino i Davide’a Morosinotto pt. „The Game” dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

14/12/2020

Gość "Rozmów z Duszkiem" - Urszula Stokłosa

 Gość "Rozmów z Duszkiem" - Urszula Stokłosa

Urszula Stokłosa zadebiutowała w 2019 r. powieścią pt. "Cichoborek", która ukazała się nakładem Wydawnictwa JanKa. Blog "Czytam duszkiem" przyjrzał się książce i ją recenzencko zlustrował😃 Link do recenzji "Cichoborka" autorstwa Urszuli Stokłosy znajdziecie tutaj: 

Urszula Stokłosa "Cichoborek" 

A teraz zapraszam Was do obejrzenia, wysłuchania rozmowy z Urszulą Stokłosą. Tematem głównym jest niewątpliwie jej debiutancka powieść, ale dodatkowo dyskutujemy sobie o kilku innych tematach, w tym o najbliższych planach literackich. Jest również o bajkach, babciach i ulubionym psie. Miłego oglądania😀

 

 



08/12/2020

Gość "Rozmów z Duszkiem" - Marcin Cielecki - autor "Archipelagu Lewiatana"

 W październiku 2020 r. ukazała się najnowsza powieść Marcina Cieleckiego pt. „Archipelag Lewiatana”, wydana przez Wydawnictwo JanKa, a blog „Czytam duszkiem” objął tytuł patronatem.

Recenzję „Archipelagu Lewiatana” możecie przeczytać, klikając link poniżej:

Marcin Cielecki "Archipelag Lewiatana" - recenzja patronacka "Czytam duszkiem"

Do tej pory Marcin Cielecki dał się poznać jako autor esejów i wierszy (tomik poezji pt. „Ostatnie królestwo”). Publikował także, m.in. w czasopismach „Topos” czy „Twórczość”. Z wykształcenia teolog pracuje jako nauczyciel w liceum Olsztynie.

A teraz po zgłębieniu lektury spotkałam się z autorem i w ramach „Rozmów z Duszkiem” zadałam  mu kilka pytań i to nie tylko na temat jego książki, bo w rozmowie pojawiły się także odniesienia do sytuacji w kraju, w tym odbywających się manifestacji kobiet. W „Archipelagu Lewiatana” akcja dzieje się głównie w żeńskim klasztorze klauzurowym, więc obecność kobiet nie może pozostać niezauważona, a to perspektywa zaledwie z jednej strony kraty. Poza tym przekonacie się, że zakonnice poglądami na temat wolności mogą Was zaskoczyć. Są wątki sacrum i profanum, metafizyki też nie mogło zabraknąć i  obowiązkowo warsztatowe ciekawostki (bo to mnie interesuje zawsze i bardzo😊).

Panie Marcinie, bardzo dziękuję za wspaniałą rozmowę. Uciekł mi Pan z wątkami utopijnymi, po „Moby Dicku” ledwie się prześlizgał, ale ja jeszcze pewnie kiedyś wrócę do tych wątków. No, i przyznaję się, że kwestie profetyczne mnie z kolei jakoś się zgubiły, ale jak mówię, nic straconego. 

Zapraszam do obejrzenia wywiadu z Marcinem Cieleckim - wywiad powstał w ramach cyklu "Rozmowy z Duszkiem".