04/03/2019

Robert Małecki o "Skazie" i nie tylko

Małecki, Poznańskie Targi Książki, kryminał, Skaza
R. Małecki i K. Olejniczak podczas PTM 3.02.2019

Ostatni dzień Poznańskich Targów Książki nie zawiódł. Przedpołudniowa chmurność wprawdzie nie zachęcała do wychodzenia z domu, ale postanowienie podjęłam już dawno, dawno i nie zamierzałam go modyfikować. A zaplanowałam sobie wziąć udział w spotkaniu z Robertem Małeckim – pisarzem kryminałów – i tak zrobiłam. Godzina dyskusji – prowadzona pod batutą dziennikarki Kaliny Olejniczak – przemknęła w galopującym tempie, ponieważ Małeckiemu usta się generalnie nie zamykały, a i Olejniczak przygotowała sobie wątki do poruszenia. Autor nawiązał do początków swojej przygody z pisarstwem, barwnie też przedstawił dzieje rozterek początkującego pisarza i perypetie podczas warsztatów pisarskich, zwłaszcza szkołę, jaką otrzymał od Katarzyny Bondy. Nie brakowało też zabawnych dykteryjek dotyczących serii przygód komisarza policji Bernarda Grossa i informacji na temat wyboru miejsca akcji w kryminale pt. „Skaza”, czyli małego, ale urokliwie położonego nad jeziorem miasteczka o nazwie Chełmża. Z tą miejscowością bowiem pisarz był przez pewien czas związany zawodowo. Nie obeszło się także bez nawiązań do ostatniej książki pt. „Wada” (kolejnej w cyklu o Grossie).
W spotkaniu przewidziano także czas na pytania do pisarza ze strony uczestników, których interesowała kwetia współpracy na styku autor – wydawca, a także tematy związane z procesem samego pisania i czasu poświęcanego na tworzenie.
Choć trudno mnie nazwać pasjonatką kryminałów, bo po ten gatunek literatury sięgam raczej okazjonalnie, to chyba skuszę się niedługo na jedną z książek Roberta Małeckiego, by przekonać się, na ile historie przez niego malowane mogą być dla mnie interesujące. Najprawdopodobniej wybiorę „Skazę”, bo za nią przemawia kilka argumentów:
1.     to pierwsza z cyklu przygód o komisarzu Grossie, więc jeśli test czytelniczy przyniesie zadowalające rezultaty, zapoznać się z następną częścią;
2.      znam Chełmżę i lubię klimat prowincjonalnych miasteczek;
3.      kiedyś interesowałam się kryminalistyką, więc będzie okazja do odświeżenia swojej wiedzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz